Cataract (staar)

De meest voorkomende vorm van staar is het gevolg van veroudering. Naarmate de mens ouder wordt, gaan de ogen steeds meer achteruit. Onder normale omstandigheden is de ooglens helder en doorzichtig, echter bij vorming van staar wordt de lens steeds troebeler en harder. Het licht kan niet meer goed in het oog vallen, waardoor er een onscherp zicht ontstaat.

De ingreep

De operatie begint met een kleine incisie (sneetje) in het oog, welke sluit zonder hechting. Binnen in de lens bevindt zich de lenskern, die met de jaren steeds harder en donkerder wordt. Tijdens de operatie maakt de oogchirurg aan de voorkant een opening in het kapsel van de lens, zodat de inhoud verpulvert en weggezogen kan worden, zogenaamde Phaco-emulsieficatie .

Als uw humane lens is verwijderd, kan het nieuwe implantaat worden ingebracht en in het lenskapsel (zakje) worden geplaatst. In het oog ontvouwt de kunstlens zich en zetten de pootjes zich vast in het lenskapsel. De incisie van ongeveer 2 mm sluit zichzelf, waardoor er geen hechting nodig is.

Cataract oftewel staar

De meest voorkomende vorm van staar is het gevolg van veroudering. Naarmate de mens ouder wordt, gaan de ogen steeds meer achteruit. Onder normale omstandigheden is de ooglens helder en doorzichtig, echter bij vorming van staar wordt de lens steeds troebeler en harder. Deze ontwikkeling gaat meestal heel langzaam en komt vaak in beide ogen voor.

Staar - Heldere ooglens

Heldere ooglens (normaal)

Staar - Troebele ooglens

Troebele ooglens (staar)

Het begint met een klein deel van de lens dat wordt aangetast. In dat stadium merkt de cliënt vaak nog niets van de vormende staar. Pas als de lens over een groter gebied is aangedaan, gaat het gezichtsvermogen merkbaar achteruit. Door het steeds troebeler worden van de lens, kan het licht niet meer goed in het oog vallen, waardoor er een onscherp zicht ontstaat. Heel geleidelijk wordt het zicht dan steeds vager, totdat op het laatst bijna niets meer te zien is.

Op het moment dat er sprake is van staar, beginnend of in een verder ontwikkelt stadium, zijn implantlenzen een mogelijkheid. Staar gaat namelijk niet vanzelf over en is ook niet met de laser te behandelen. Een van de oplossingen kunnen dus de multifocale implantlenzen zijn; implantaten die uw eigen ooglens vervangen. De behandeling gebeurt poliklinisch en is pijnloos en na afloop heeft u geen bril of contactlenzen meer nodig. Ook als u in het verleden een ooglaserbehandeling heeft gehad, is een behandeling met deze implantlenzen mogelijk.

Cataract behandeling = verzekerde zorg

Stichting Eye P heeft als Zelfstandig Behandel Centrum (ZBC) van de overheid de speciale bevoegdheid gekregen om ‘verzekerde zorg‘ te verlenen. Voor u betekent dit dat u aanspraak kunt maken op (gedeeltelijke) vergoeding van uw cataract behandeling bij uw zorgverzekeraar.

Type hier een zoekwoord