Oogchirurg

Cornea- en cataractchirurg; Staflid afdeling oogheelkunde AMC

Dr. Ivanka van der Meulen, cataractchirurg, is sinds 2004 als oogarts en staflid verbonden aan de afdeling oogheelkunde in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam voor de cornea- en cataractchirurgie. Tevens ondersteunt zij het team van Retina Total Eye Care met wetenschappelijke onderzoeken. Dr. Van der Meulen is BIG geregistreerd als arts en oogarts in Nederland en heeft fellowships in Cornea, External diseases & Refractive surgery gedaan in het Oogziekenhuis Rotterdam en in Moorfields Eye Hospital in Londen, Groot-Brittannie.

• Is onderwijscoordinator oogheelkunde in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam en geeft onderwijs aan studenten geneeskunde en aan arts-assistenten in de oogheelkunde;
  • Is cum laude in de geneeskunde afgestudeerd aan de Universiteit Leiden; Zij heeft als oogarts uitgebreid (promotie)onderzoek gedaan naar strooilicht bij verschillende hoornvliesaandoeningen, bij contactlensdragers en bij cataract;
  • Publiceert regelmatig in vooraanstaande vakliteratuur op het gebied van hoornvliesaandoeningen, cataract en refractieve chirurgie, houdt regelmatig wetenschappelijke voordrachten op internationale congressen en is wetenschappelijk reviewer voor ‘Cornea’ en ‘European Journal of Ophthalmology’
  • Is op 10 januari 2014 gepromoveerd op haar proefschrift ‘Straylight in Anterior Segment Disorders of the Eye’ aan de Universiteit van Amsterdam aan de faculteit Geneeskunde.

Dr. Ivanka van der Meulen is lid van:

• Het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG)
  • Het Nederlands Gezelschap voor Refractiechirurgie (NGRC)
  • De Cornea Werkgroep van het NOG De Nederlandse Intra Oculaire Implant Club (NIOIC)
  • De European Society of Cataract & Refractive Surgeons (ESCRS)
  • De Castroviejo Cornea Society (CCS)
Type hier een zoekwoord